Her lekker bedriften din og hvordan du får slutt på det
Hull å stoppe penger i er noe de fleste kjenner igjen, og ofte i den graden at hullene er mer enn pengene som skal fylle dem er, dessverre. Når det gjelder bedrifter, er det enkelt at disse små hullene raskt blir til blødende likviditetssår. Derfor er det viktig å holde rede på hvor bedriften din faktisk bløder penger for å vite hvordan du kan lappe disse lekkende sårene og spare penger innen bedriften.
1. Fakturering
Betaler noen kunder litt for sent? Hvis du ikke har rutine for å sikre at kundene dine betaler i tid, er det høyst sannsynlig at kundene dine allerede har lært at de kan vente med betalingene. Lag en enkel rutine for å håndtere uferdige betalinger. Legg til en liten påminnelse i kalenderen og se gjennom kundekontiene hver annenhver uke – eller enda bedre, bruk et faktureringsprogram som har innebygde verktøy for oppfølging, påminnelser og eventuelt innkreving av gjeld.
2. Finansiering
Vet du hva selskapets finansiering koster til slutt? Beløp som virker små og ubetydelige har en evne til å vokse mye! Mange finansieringsformer koster ofte mer enn de opprinnelige forholdene får de til at se ut. For eksempel kan en sjekkkredit følges som en god forsikring når kontoen må være overtrutt, men sørg for å avslutte sjekkkreditten når du oppdager at du ikke lenger trenger det. Langsiktige leieavtaler og lån, akkurat som en checkkredit, kan bety unødvendige kostnader dersom selskapet ikke trenger tilgang til disse pengene gjennom året. Det med å betale en tilsynelatende greit rente for penger som ikke er nødvendig, er unødvendig dyrt.
Sørg også for at dere betaler leveringsfakturaer i tide for å unngå unødvendige forsinkelsesrenter. Du kan alltid prøve å forhandle bedre betalingsbetingelser. Kanskje er det flere passende finansieringsmuligheter som reflekterer selskapets behov? Noen ganger kan man f.eks. ønske å låne penger rentefritt for å gi selskapet en tilstrømning med kontanter.
3. Markedsføring
Det er enkelt å legge til side en sum penger i budsjettet som hver måned skal bli brukt på markedsføring og andre typer reklame. Dette er selvfølgelig bra, men sørg for å ikke glemme oppfølgingen! Kan du se noen effekt? Får du valuta for pengene? Visst, noen markedsføring gir ikke umiddelbar effekt, men er bra i det lange løp. Hvis det viser seg at du ikke får noen effekt fra markedsføringen du betaler for, kan det være på tide å se på andre måter å bli sett på, eller kanskje til og med pause utgiftene for en stund.
Ja, det er endeløse hull i et selskap som kan bløde penger, og det viktigste du kan gjøre, er faktisk å holde styr på selskapets økonomi.